Att reda ut saker / To work things out

Klockan är efter 08 på morgonen. Nu är jag förkyld igen, fast det började redan i tisdags. Den här jojoförkylningen har hoppat från frun och mig 4-5 gånger nu och man börjar på att bli så här lagom trött på det. Ejra är glad dock, för det betyder att jag sover på soffan för att inte smitta frun min, då får hon sova hos husse. Vi vaknade väl bägge två nu på morgonen vid 06 ändå, jobbig hals och rinnande näsa. Igår var vi iväg till hemgruppen som vi gick med i i höstas. Det var inte kul att vara Christian då. Jag bara satt där och var eländig, tror jag borde ha stannat hemma egntligen.

Nu är det iallafall klart att jag inte spelar "Klas klättermus" med Teaterfolket i februari. Det blev helt enkelt för mycket saker att hålla isär med 3 scheman. Först kändes det väldigt surt men det har vänt till att bli en lättnad på ett sätt, eftersom jag får en mindre sak att tänka på. Sedan har jag en känsla av att det finns vissa i ensemblen som inte gillade min närvaro i gruppen. Som en skrev på svarta tavlan i vårat repetitionsrum: "hipp hurra, för Bamsefar, som ingen alls vill ha". Det kanske är läge att ta en paus? Mitt frånfälle har ändå lämnat lite saker att reda ut. Eftersom jag var inställd på att spela Bamsefar i februari så anpassade jag mitt jobbschema därefter samtidigt som jag desperat väntade på att skolschemat skulle bli klart. Nu när högskolans schema väl kom i januari (sent!) så krockade det med minst 4 dagar med jobbet, samtidigt som jag plötsligt fick helt tomma dagar på helgerna som var avsatta för teatern. Då kunde jag ha jobbat istället.

Jag känner att jag skulle vilja ha lite ändring på min livsrutin men jag vet inte hur jag ska få ihop det. Månaderna framöver är späckade på högskolan och så vill jag jobba så mycket som jag bara kan för att vi ska kunna skrapa ihop till hyran i slutet på månaden. Vi har 2 olika hemgrupper på 2 dagar i rad (ons- och torsdag) under veckan där vi träffas, pratar med varandra och med Gud. Ändå skulle det kännas kul att få göra något åt/för mig själv tycker jag. Det drar i mig att få göra något...jag vet att jag behöver gå ned i vikt t.ex. Tänk att få motionera och samtidigt få ha kul. Att stå och hoppa aerobics lockar inte så mycket, men om det hade funnits tid till det så skulle jag vilja ta upp antingen:

  • den historiska fäktningen inne i Malmö med A.R.M.A.R.T.
  • den medeltida dansen i Lund med Cadenza.
  • eller något annat, som innebandy, kampsport eller badminton.

Fäktningen har träning på tis- och torsdagar, dansen på onsdag vad jag vet. Då krockar det med mitt nuvarande liv. Sedan skulle jag gärna vilja gå en riktig nybörjarkurs i isländska. Det är frustrerande att kunna så pass mycket av ett språk men inte veta hur man ska gå vidare, när man har luckor och inte kan använda grammatiken. Det känns som att allt alltid är inom räckhåll men för långt borta pga ekonomiska och/eller tidsmässiga skäl. Känns dåligt.

Idag börjar vi med ett nytt kapitel med pedagogiskt drama. Nytt också med ett par nya människor som ska börja den här delkursen. Hoppas det blir bra.

Summary in English:

It's now well after 08 in the morning. Again, I have a cold, although it all started on Tuesday. This yo-yo-cold has skipped to and fro between me and my wife about 4-5 times now, so I am quite tired of it really. Our dog, Ejra is happy anyway, because when I am sick I usually sleep on the couch and the dog too, happy to lie down at master's feet. Both of us woke up around 06 this morning and there you have it; sore throat and runny nose. We went to the house-group yesterday but I think I should have stayed at home. I was miserable.

Now it is crystal clear that I will not participate in the upcoming children's play "The animals in Hackebacke forest" in February. Plain and simple, it became too much to balance 3 timetables at the same time. At first I was a bit grumpy about it but more and more it now feels like a relief since it means I have one less thing to keep in my head. Also, I felt there were parts of the crew that didn't like me there for some reason. Someone had for instance used one of the songs in the play but altered the lyrics and wrote on the blackboard where we rehearsed: "Hooray for Father Bear, who no one really needs". Maybe that indicates that it's a good time to take a break? My depatrure from the crew has left a few things to work out. Since I was determined to play this character Father Bear I had tried to adjust my work timetable for it to fit with the theater's timetable. At the same time I waited desperately for the timetable from the university to be finished. Now when the timetable then came in January (late!) it crashed with at least 4 days at work at the same time as I suddenly had free days on weekends that were once set for the theatre. I could have worked then instead.

I feel I would like to have a change in my life right now, although I don't know how to make it work. Months ahead at university are crammed and busy, I also want to work as much as possible to get rent money. We are currently involved in 2 different house groups on 2 days in a row during a week. Those are Wednesday and Thursdays. We meet, talk to each others and to God. Yet...I feel it would be good for me to do something for myself. At times I can feel something inside me pulling, beckoning me to do something. For instance, I know I need to loose weight. What if you could combine that with having fun at the same time? I'm not a fan of aerobics but if time allowed it I would like to pick up:

  • historical fencing in Malmö with A.R.M.A.R.T.
  • medieval dancing in Lund with Cadenza.
  • land-hockey, martial arts, badminton or something similar.

The fencing trains on Tues- and Thursdays, the dancing on Wednesdays. That will collide with my life right now. Also, I would love to have a beginner's course in Icelandic. It's so frustrating to have enough knowledge in a language and still not going forward due to lack of proper understanding of grammar and having too many "gaps" in the vocabulary. It feels like all these activities are within reach constantly, but financial issues and time limits prevents it from ever happening. It feels bad.

Today we will open a new chapter with the educational drama course. There will also be a couple of new people there. I hope it will be fun.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback