Att leva i hets / How to live hectic

Ibland blir det så att man tar på sig en massa saker eller anmäler sig till aktiviteter frivilligt utan att kanske tänka på vad man håller på med. Så känner jag lite nu. Först och främst i livet bland aktiviteter kommer mitt jobb: nallebutiken i Triangelns köpcentrum. Det är så fantastiskt bra jobb, kul med variation och skojiga medarbetare. Det påminner mycket om Tomteland fast det inte är lika mycket teater över det hela. Jobbet är viktigt eftersom det ger oss mat på bordet. Det går på ett fortlöpande schema där vi hittills har fått skriva när vi kan jobba en månad i taget (om vi t.ex. befinner oss i november månad så ska vi skriva när vi tror att vi kan vara på jobb i december). Men nu har det ändrats till två månader i taget. Sista anmälan om att kunna jobba i jan/feb skulle alltså lämnas in i november. Det har visat sig vara lite struligt,

För, eftersom jag också studerar så blir det lätt lite knivigt vad gäller skolans schema, att det ska passa in med jobbet. Lite krockar får man räkna med, och cheferna på jobbet är verkligen inte omöjliga. Man kan pussla hit och dit så att det kan passa med andra aktiviteter i livet. Scheman blir lätt överlappande i det oändliga, speciellt som högskolan inte lägger schemat för våren för i mitten av december. Därför blev det lite rysk roulette att pricka in jobbdagarna för jan/feb. Jag hoppas det går vägen. Kursen "Pedagogiskt drama" I-IV inne i Malmö är verkligen intressant. Ibland lite för intressant då jag kommer underfund med sidor hos mig själv som jag kanske skulle vilja ändra på och så ges det också information till hur man skulle kunna göra. Kurs ett är nu godkänd och klar, kurs två har gått in i en ny fas och en klass på 18 personer har just blivit 9. Det är annorlunda.

Mitt emellan så har den frivilliga teatergruppen Teaterfolket hamnat. Nedan är en bild som också sattes in i de större tidningarna här nere i Skåne, vår version av bröderna Grimms "Askungen", som vi spelade i februari 2007. Det schemat för både repetition och speldagar för den nya uppsättningen, "Klas Klättermus", måste också finna en plats i mitt ekonomiska och tidsmässiga liv. Det känns inte som jag riktigt kan ge 100% i den gruppen. Det är ju "bara" ett fritidsintresse på ett sätt. Vi har ändå kommit en bra bit på väg redan, så jag känner det som att jag skulle vilja försöka ge det en chans. Om jag gör det blir det en fin trilogi av pjäser och också bra att ha i sitt konstnärliga CV längre fram.

Efter alla dessa scheman har blivit gjorda har det tillkommit en till aktivitet som nästan jämt krockar med de ordinarie scheman jag har. Den är också frivillig, en cellgrupp eller bönegrupp med folk från en kyrka i Landskrona som vi har börjat gå till. Det är mycket nu...

Fler scheman som hetsar på är väl hur vi ska göra i jul. Vart ska vi åka, om ens vi åker någonstans? Det är 45 mil mellan våra föräldrapar och vi är inte helt bekväma hos våra respektiva svärfamiljer någon av oss. November blir december innan vi hinner blinka och vi har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra. Det blir ju lite rörigt. Föregående jular har vi antingen varit i Edsbyn eller så har vi varit hos våra egna familjer. Det fungerade bäst tyckte jag, fast det var ju tråkigt att inte få vara med frun min. Jag antar väl att jag borde "bjuda igen" genom att fira 2 jula på rad uppe i Jursla men jag vet också vad den miljön gör för mig - jag blir en liten försiktig och tyst Christian. Vilken hets att få ihop allting! Tänk om vi skulle stanna i Skåne? Det vore inte heller kul då vi knappt känner några här nere, och de ska väl ändå bort till sina familjer. Hm, jag får väl hetsa vidare med alla scheman hit och dit ett tag till verkar det som.

English summary:

Sometimes you are busy with too many things and sign up to even more things that you can handle. That is the case in my life right now. First of all among all my activities is my job at build-a-bear. That is the top proirity since it puts food on the table. We now get time-table forms to fill out for two months in a row, which messes up the rest of my planning with other things.

I also have the educational drama course to take care of at universiyt of Malmö, it is nr two on my list and is developing into almost a life-changing experience. You really look at yourself differentley, sometimes it's kind of unsettling. The time-table from my work sometimes go against the one set at Uni and it gets a bit complicated at times. However, my bosses are cool people and anything can be fixed with a flick of a pencil.

In between these two "activities" is the drama group I'm a part of; Teaterfolket (Theatre People). It's nothing I get paid doing, apart from the reward of being on stage. That time-table also sometimes collide with either uni or work, so then I need to make my priorities. I don't feel I can give 100% in this group due to this - but still we have advanced quite a bit as far as the reading of the script and all. It would be nice to make it a trilogy, this production being the third with the same group. It would be nice to have for the artistic CV.

Another thing to make our lives hectic is the fact that we don't know where to celebrate Christmas. Where should we go, if anywhere? We don't feel totally comfortable in the prescene of each other's in-laws and it's 45 Swedish miles between the families. The previous years we have either (for the two first years) spent Christmas up in Edsbyn with my family or been separated to spend it with our own families. I thought the latter worked best even if it wasn't by any means an ideal situation. I guess we need to decide before November turns into December. Hectic living...


Askungen / Cinderella 2007


Blir det en tredje gång med Teaterfolket?
Will there be a 3rd time with the drama group Teaterfolket?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback