Sci-Fi i Malmö 2007

Jepp. Då var det klart, ännu en mässa i sci-fi/fantasystil avklarad. På min väg dit hände något annorlunda, precis runt 13-tiden passerade jag Centralstationen i Malmö, och där blev en kort rödlätt kille med konstiga glasögon och pipig stämma hjärtligt välkommen av några finklädda människor. Jo, visst var det Janne Schaffer! Så kul det blir att se hur ens uppfattning av  "kändisar" antingen bekräftas eller ändras när man ser dom i verkligheten. Tja, det var en liten parentes - hade jag varit insatt eller gillat hans musik hade det nog varit en stor sak. Men nu visste jag knappt vem han var innan heller så... 

Det var inte lika knökafullt med utställare i år kändes det som, lite demonstration av Laserdome och såklart ett bord med "jag signerar ett foto på mig för bara 250:-" gäster från kända filmer. Många har lite kultstatus, som en av årets gäster; Lance Henriksen (känd som Bishop i Aliens och Frank Black i Millenium) och kan försörja sig halvt på att kryssa runt mellan mässor världen över. I USA är sådana här mässor stort, folk nästan lever mässlivet. Tur att man bara är lite nördig. Jag tog iallafall en bild med de ständigt återkommande Nordic Garrison. Vem har inte velat svinga en ljussabel som har vuxit upp med 80-talets filmer?

Korps handelsbod var där också, perfekt i tid - nu hittade jag det jag skulle ge Stortofsen på hans födelsedag: ett stycke handsmitt eldstål. Tofsarna, åtminstone Stortofsen, är en riktig campingkille. Nu får han ett bra, snyggt sätt att göra upp eld på när de ska ut igen. Mycket mer miljövänligt än tändvätska eller gasolkök hit och dit. Innan jag hoppade på bussen så var det en skön fotoutställning i ett gammalt magasin nära mässhallen, som gick under namnet "September". Mycket sepia, svartvitt och minimalistiska bilder. Var länge sedan jag var på något riktigt finkulturellt. Haha. Nu ska det bli en dusch, söndagen är sååååååååååååå härlig hittills. Svulten är man också. Underligt matsystem man har.

Christian i knipa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback