Tomteland 2007 / Santaworld 2007

Cirkusen var helt kanonkul. Tänk så fantastiskt skickliga nummer de kan skapa, artisterna. Jag tror jag gillade lindansarna och den ungerske jonglören bäst. Man blev ju lite imponerad när han slängde upp 7 käglor som ingenting. Ja, ja.

Det var alltså ett litet besök på Tomteland utanför Mora idag. Som vanligt så får man en liten härlig magkänsla när man kommer dit. Det var ju där som den riktiga teaterträningen började för mig. Improvisera, möta ALLA typers människor och få nöta in repliker "på riktigt". När jag kom dit strax före 10 idag så hade allt och inget förändrats, ofta på olika plan och nivåer. Jag snackade lite med nisse-vaktis innan jag gick för att byta om. Det är klart, när jag pratade med honom så märkte jag så väl hur allt har förändrats. Min senaste "helsäsong" var 2005 efter vi hade gift oss, frun och jag. Så mycket ändras hela tiden, ja hela livet är föränderligt, ständigt och jämt. Om jag skulle ta och skriva några nisse-memoarer över hur det har varit, vilka som har kommit och gått och vad som har skett under de senaste 5 åren hade det nog blivit intressant läsning, för mig själv inte minst.

Men det var kul. Så snart nisseuniformen satt som den skulle var det lite som om tiden inte fanns igen, konstnärligt sett. Jag blev förnissad! Tomtenisse på språng igen, men denna gång utan mina jongleringsbollar. De ligger nere i Skåne. Jag fick träffa Tomten såklart, Nisse-Kram, Nisse-Strössel, Häxan, Sagofén, ett par troll, en alv och såklart.....de enerverande busmössen. De knöt fast luvan i mitt nissebälte/förkläde idag. Heja. Barnen (och de vuxna) hade det kul under dagen tror jag, trots ett eländigt regnväder som forsade ner. Efter några timmar så åkte jag därifrån, stannade vid Noret och fick syn på SHREK för extrapris. Väl hemma i Edsbyn så upptäckte jag att någon hade glömt att lägga i filmen! Uj! Efter ett telefonsamtal skulle den snälla dalkullan skicka filmen till adressen i Edsbyn.... man måste alltid kolla om filmen faktiskt ÄR i asken. Lita aldrig på expediter. :-D

Summary in English:

The Circus was a treat. So many nice tricks and performances - I was most impressed by the line dancers and the juggler from Hungary. He was so amazing, holding up to 7 pins in the air at the same time.

Today was my 2007 visit to Santaworld outside Mora to see my friends over there. It's a special place. After all, it is where it all began for my and drama, "for real". Everything from meeting and dealing with all sorts of people, getting the lines right and improvising. So what did I learn from this visit? Well, everything and nothing has changed, it's a constant process with people coming and going, ideas being raised and shot down the next day. If I would write my "Santa's helper memoirs" for the past 5 years it would prove to be some interesting reading. Not to mention for myself!

I got to meet most of Santaworld's inhabitants dressed as a helper. Despite the rain showers (it just wouldn't stop!) I reckon most people enjoyed themselves greatly at Santaworld today. I spent a couple of hours there before I went home, only to first stop at Noret (a shopping centre in Mora) to stretch my legs. There I found SHREK to a rudely discounted price and bought it. When I got home to Edsbyn the box was empty! After a quick phone call the clerk told me they would send the disc to the address in Edsbyn... you ALWAYS have to check that the disc is in the box. Never trust a sales clerk!  :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback