Sommartid /Summertime

Hemsidor är inte vad de borde vara. Jag vet hur jag skulle vilja ha en hemsida men inte hur jag tekniskt sett skulle göra en. Så frustrerande! jag skulle vilja lägga ut mer av min konst, kanske lite dikter på ett hörn och lite teaterstycken i filmformat. För att inte tala om musikfilmer, korta snuttar med mig och gitarr. Men som det är nu får jag nöja mig med den här bloggen. Inte för att den är dålig men det är inte så ofta som andra människor läser i den..verkar som det blir min alldeles egen skryt- och skrävelhörna med någon nypa av seriös fakta.

Vad har hänt då? Jaa....en hel massa. Nallebutiken för det första, där fick jag 2 dagar under hela juni och som det säger sig självt så räcker inte det till en hel hyra, mat, bensin och busskort. Så jag fick dra åt Hälsingland för att arbeta extra hos min bror utanför Bóllnääs (går inte riktigt att härma deras dialekt i skrift), medan jag bor hos mor & far i Edsbyn.

image9Det fungerar bra, jag ska vara här under hela juni nu och så far jag åter till Skåne i början av juli. Efter allt med universitetet, alla dessa uppsatsseminarer och opponering av uppsatser så ville jag bara bort ifrån all stress, vår lägenhet med snedtak och alla "måsten". Jag älskar mitt Hälsingland och i synnerhet mitt Ovanåker, närheten till grannlandet Dalarna och allt som finns i omgivningen. Det blir lite som en sorts hatkärlek, trots att det är massa ego i bygden med att höra till rätt eller fel släkt, kyrkoprestige och bandydyrkan så är det ändå ens hem. Rötterna går djupt och lojaliteten till hemlandet finns djupt i hjärtat. Nu när man har fått känna på det som man alltid har velat göra (och som inte har funnits i socknen så mycket), med teater och annat, så vet jag inte hur man skulle kunna återfinna sig själv när det inte finns så mycket här uppe. Jag var aldrig riktigt intresserad av vare sig motorsport, spela bandy eller knacka plugg på SP-fönster. Nog för att det finns bostäder här men inte några i mitt tycke intressanta hobbies eller jobb. Lösningen kanske ligger i att själv starta upp något eller så skaffa något sommarboende. Lösningen kanske ligger i att själv starta upp något eller så skaffa något sommarboende här och jobba med det jag tycker om på annan ort? Det är klart att det redan finns eldsjälar, som Alftas Jon Anderzon. Kanske man ska kontakta den mannen längre fram?

Som sagt var så fick jag en rest på min uppsats som ska kompletteras senast den 21 juni. Som tur var så är det inte så väldans mycket som ska rättas till tror jag. Det är de allra sista styckena som var alldeles för korta. Jag kan förstå varför handledaren tyckte så, för det skrevs ungefär 5 minuter efter ordinarie inlämningstid och var så hastigt att jag aldrig egentligen gillade min avslutning. Det som jag blev mest nöjd med var nog början av min uppsats, och förstås frugans snygga tabeller som hon gjorde åt mig. :-D Jag skulle egentligen ha börjat skriva på resttentan nu i helgen men så kom inte böckerna i tid, så jag får nog hämta ut dem i morgon måndag. Jag siktar enbart på att bli godkänd. Som det är nu skulle jag minst av allt vilja studera något mer på ett tag, men samtidigt ligger jag efter i livets barometer. Som 31 ska man egentligen ha studerat klart, ha eget hus och säkert 2,5 barn. Jag är inte klar med skola i minst något år till, har för dålig ekonomi för att kunna ha hus och är feg när det gäller barn. Heja! :-(

I maj så stod det klart att vår film som tävlade i gyllene bullentävlingen vann! Tack alla ni som tog er tid och röstade. Det gav sig verkligen. Ingen av oss "skådisar" var med på prisutdelningen men filmlaget fick en varsin medalj i form av...ja, ni gissade rätt - en kanelbulle. Kul. Även om jag inte fick betalt så var det ändå en skojig erfarenhet, film är tekniskt svårare såtillvida att man måste ha "det" redo för omtagningar. Inte lätt att fixa det varje gång. Men det är en styrka samtidigt, att man får klanta sig, vilket är svårare att reparera när det gäller teater. Då måste det sitta liksom.

Nu ska jag försöka få något nyttigt gjort. Jag skaffade Slaget om Midgård 2 hit upp för att äntligen få leka av mig lite, men efter jag hade intstallerat och avinstallerat diverse spel så klagar datorn på fel i direct 3D funktionen och den vill inte få det att fungera igen. Kanske lika bra, så jag använder tiden till något bättre - som att till exempel få ordning på den här B-uppsatsen någon gång? Haha.....

Summary in English:

Homepages aren't what they supposed to be. I can hardly wait until I too can put up what I want on a private homepage. As of now I don't know how to do it, even if I know exactly what I want to share on it. Frustrating. I will settle with this blog at the moment. My private space for bragging and boasting....with small insightful truths inbetween.

Summaries are hard to write sometimes...to cut it short; I'm back in Edsbyn during June (see map) and will work extra at my brother's company. The bear-workshop could only give me 2 days for June, which wouldn't be help me to pay rent, petrol or buscard. This trip is an act of survival. I will be back in Skåne (Scania) in the beginning of July and hopefully we will make it at least some day, to go to my good friend Mie in Denmark. It's good to be home in Edsbyn but I wonder if I could live here permenantly after now tasting the good life with drama and other stuff that a city have to give? Those things are pretty much non-existant here. You should have a solid interest in either motor sports, bandy or work in industries to feel at home here I think. It develops into some kind of a hate-love for me I guess. I love the old culture, the tradition and history of my province.

My paper in history is yet not approved. I got some things to complete and re-write until 21st of June. I am working on that right now but it would have been easier if the books I'd ordered had come on Friday and I could have written plenty during the weekend. Maybe they come on Monday? I will try to get something done soon tonight.

Our film won! Thanks for voting everyone. That was a cool experience.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback