Långfredag / Good Friday

Idag är det Långfredag...mycket viktig dag som man känner att, ja, det liksom hänger i luften att ett avgörande har blivit slutfört. Jesus Kristus, Via Dolorosa och Golgatha. Jepp...idag är en sorgens dag. Vi minns Jesus lidande på korset. Av respekt har det inte blivit någon tv, musik eller något sådant som inte MÅSTE göras. Det känns bra.

I Onsdags så träffade jag min goda vän Mie inne i Malmö. Så kul att få se henne igen. Hon var glad och pigg som vanligt. På något vis så har vi skapat en form av nordiska när vi träffas och pratar. Jag tror vi ska ta och träna upp henne i svenska. :-D  Hon är så kul, för hon tycker bl.a. om HIP-HOP så länge det inte är på danska, för då förstår hon allt, även om det är "dåliga texter". Kanske jag ska rekommendera Veronica Maggio? Hon är väl lite kul som jag minns. Vi gick mest omkring och pratade och åt lunch innan jag behövde åka in till Lund för att träffa min "kritiska vän" inför att skriva min B-uppsats (fy vad jag är nervös över att inte hinna klart innan 24 Maj!). Hon var mycket trevlig och lite lagom busig, så jag tror att vi kommer att kunna samarbeta bra.

Idag var jag iväg på en filminspelning inne i Malmö. Det var en från jobbet som läser filmteknik som behövde någon till en roll i deras produktion, så jag tänkte att det kunde vara kul att för det första få se hur en filminspelning kan se ut, och för att det alltid är kul att få hjälpa till om man kan. Det låg i ett område en bit ut från Värnhem som jag inte hade varit förut, så det var lite "skattkarta" över det hela. Men jag hittade stället till slut - och precis utanför stod min jobbarkompis Pär. Väl uppe så var det en liten väntan, strax efter 17. Sedan kom Anton, som jag skulle spela mot, en trogen MIF supporter men skön humor. Regissörerna bad oss sedan gå igenom manuset, som skulle delas upp i 3 delar för att göra det lättare. Den första delen repeterades först några gånger innan vi fick kameratid. Och jag var imponerad, småskaligheten till trots så hade de allt - scripta, ljussättning, kameraräls och en massa tekniska prylar. Dessvärre kunde jag inte sätta alla repliker på en gång.

Det är skillnaden motför teater till exempel, vare sig det är Tomteland eller Teaterfolket, där man får lång tid på sig att känna in, bearbeta in texten med sina motspelare på ett helt annat sätt. Jag hade bara träffat Anton ikväll...så det var annorlunda att helt plötsligt "leverera text" på kommando. Till sist gick det i alla fall. Så vi repeterade varje del av manuset innan det blev kameratid. Mellan scenerna var det väntan på ommöblering i studion. Jag kan tänka mig att det är väldigt mycket mer väntan vid en större inspelning, nu fick jag en liten uppfattning. Sedan var det här också teater med...vad ska vi säga, allvarligare teman och känslor. Förut har det varit lite gladlynta roller med glimten i ögat - nu var det ilska, vrede och hårda ord. Det var kul att få utforska den sidan också...alla har ju en mörkare halva, som Lee Press-On sjunger. Det tog tid alltså, för vi var inte klara förrän 22:15. Bussen går bara en gång i timmen på helgdagar (Långfredag) så nästa gick alltså 23:20 från Värnhem. Ugh.. jag kom hem lite efter 23:40 (så det var en snabb buss...inte så många som åker så sent, vilket betyder att bussen stannar färre gånger.) och tog en tur med Ejra...hon var inte svår att övertala minsann! God natt....sova nu....

Short summary in English:

Today is Good Friday and we remember the sacrifice and death of Jesus Christ. We have not had any tv, radio or that stuff today, only doing things that needed to be done out of respect. Via Dolorosa and Golgahta.

This Wednesday I met up with my Danish friend Mie in Malmö. She was cool and funny as always and we had a short but great time. When we meet we converse in a joint-nordic language that works all too well. I need to teach her some more Swedish, becuase she is actually good at it. :-D What is funny about her is that she loves HIP-HOP music as long as she doesn't understand the wranchy lyrics. After we ate lunch I had to go to Lund to meet up with my "critical friend" (a system for self-help from the Uni - students helping each other to complete our dissertations). She was nice and I think we are going to co-operate well.

Today I also went to a movie set for filming. A guy at work is studying film at Uni and they needed someone to fill the shoes of a role. I was offered and accepted. For one, this could be my chance to see how it works at the set, and also that it would be fun to help out. I was there on time at 17:00 and shortly after the other actor came. The scene was divided into 3 and we rehearsed each part before we went in front of the camera. At first I didn't do so well. In "regular" drama you often meet your other castmembers before rehearsals and also you have more time to let the script sink in. Now it was just to "deliver" on command. But it went better as the evening progressed. There was a lot of waiting inbetween shots, I can only imagine how it must be in a larger production. I was impressed, btw, by the effort they had put into it. I mean, there were clap-boards, stage mikes and what have you? Another thing that was interesting was the dramaturgy. I have only done light roles before, often comical. This time I needed to express anger, rage and use harsh words. Fun to explore that side too, in the words of Lee Press-On, the darker half.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback