v. 33 / 2006

Fredag igen då, startskottet för lite summeringar. Jag börjar den här kategorin lite på känn, när det äntligen börjar röra på sig, vilket kan uppfattas som lite bekvämt eller så. Men det kan inte hjälpas. Det är alltid bättre att börja något när det inte är motvind eller att inte starta i uppförsbacke o.s.v. - ja, ni fattar säkert.

Att det skulle vara så knepigt att få jobb till o med i en storstadsregion trodde jag inte. Men det är klart att allt hänger på vilka kontakters kontakter man har. Det är ingen bra merit att ha varit utan jobb sedan hösten 2005. Nja, jag var ju faktiskt en hel vecka på Tomteland i vinter och det gjorde mycket. Men det var ju ändå för lite. Men nu efter lång tid har det äntligen börjat röra på sig. Allt började för en tid sedan när jag åkte in till Lomma och lämnade igen filmen "München". Såklart blev jag svulten (att man inte lär sig) och det slutade med att eders Christian ånyo hamnade i en pizzeria (den bästa hittills i Skåne, dock). Man slöläser ofta i tidningar i väntan på den där fiberfattiga runda maträtten och då hände det. Jag fick se annonsen som läste: "deltids- och studiejobb, stans roligaste arbetsplats". Nallar? Det var företaget Build-a-bear som annonserade. Jag tände till direkt. Vilket galet jobb... att få göra nallar. Hittills så har jag som tomtenisse sagt att jag gör leksaker o nallar, men vilken naturlig övergång att verkligen få göra dom. Hihi! Så jag slängde ihop en ansökan och Pernilla gjorde snyggt bildkollage av olika karaktärer jag spelat genom åren som jag bifogade.

Och så var vi på semester i en vecka för två veckor sedan (hängde ni med där?). Då ringde de från företaget och jag skulle få komma på intervju. Jag blev alldeles uppspelt och förvånad, efter att ha sökt runt 40-talet jobb och ibland inte ens fått svaret - "tack för din ansökan...men..." men här till och med bli KALLAD till intervju. Intervjun var nu i måndags inne i Malmömässan (gigantisk rektangel som även hyste in sci-fimässan i våras). Jag åker helst buss om jag ska in till antingen Malmö eller Lund eftersom man är mer rörlig och flexibel då, slipper tänka på p-tid till bilen och så är man snäll mot miljön med. Bussen åker längs med Amiralsgatan och ska man neråt stationen till är det bäst att hoppa av där. Dagtid har jag inget emot att gå runt i Malmö och till fots hittar jag väldigt bra vid det här laget. Från Amiralsgatan förbi centralstationen och vidare till Malmömässan tar det ungefär 25 minuter till fots. Jag kom fram lite för tidigt så jag ockuperade en bänk utanför och kände in läget. Inte långt därefter drällde det ut folk från ingången. Massor av småjäntor i 16-23 årsåldern. Efter en stund kom en handfull människor till mässan med samma mål som jag och vi gick in tillsammans. Build-a-bear hade löpande intervjuer och vår klunga var bara en i mängden.

Väl uppe så blev vi hälsade välkomna av ett gäng butikschefer samt överchefen för den Nordiska avdelningen. Det var 3 från Danmark, 2 från Norge och 4 från Sverige. Vi satt i ett konferensrum med borden ställda som en hästsko. Vid varje stol fanns det olika mjukisdjur. Vid min låg en rosa pudel i hejarklacksdräkt (!).  När man fick ett papper att fylla i där första sak var att fylla i namn under överskriften "nallebyggare" kunde jag bara le. Så kul! Vi blev lovade underhållning i slutet av intervjun. Lät kul tyckte jag. De tog in oss 1 och 1 i ett annat rum och grillade frågor. Försökte slå på nisse-charmen redan i början, så när de bad mig spontant att sjunga sa jag "javisst!" klämkäckt och drog igång med överkonstapel Bastians visa. Verkade som de gillade det. När jag var klar så gick jag tillbaka till rummet igen och försökte få igång de andra lite. Var så tyst i rummet att jag höll på att bli lite uttråkad. Lyckades få igång ett par stycken dock. När alla var klara kom den danske chefen in och frågade om vi ville ha underhållning. Och folket sade: "jaaaaa!". Vad som inte sades var att vi spontant skulle hitta på något under 2-3 minuter och spela upp det inför resten. Här fick jag verkligen nytta av den hårda träningen hos Tomten. Jag blev satt i grupp med 2 tjejer som bägge verkade lite nervöst samlade. Vi kom egentligen inte fram till något..mer än att  vi skulle använda de "nallar" som fanns. Så det blev alltså, att en hund klädd i kamouflageuniform och rullskridskor skulle ställa frågor till en rosa pudel i hejarklacksdräkt och en kanin i morgonrock med mobiltelefon. Det var exakt så underligt som det låter. Jag hoppas jag gjorde intryck nog med att sjunga "vill ni se en stjääärnaaa....seeee på miiiiiig" med min rosa pudel. :-D

Igår torsdag så ringde de igen och sa att jag är välkommen till "rond 2" på måndagmorgon. Det är väl då som allt gäller. Men det känns lite stort att ha fått komma så här långt, även om det nu inte blir något. Det finns problem att lösa; om jag nu får jobbet så kommer de att ha personalutbildning mellan 7-13 September. Samtidigt så har de en mängd "viktigt att veta" dagar på universitetet. Hur göra? Jag känner spontant att jag inte vill släppa en sådan här chans att få tjäna egna pengar istället för att behöva (enbart) blidka CSN hela tiden. Surt. Vi får se lite mera vad som händer. Det kommer med i nästa veckorapport. Nu är det dags för hemmamanssysslor. Först ska det bäddas, diskas, dammsugas och hänga tvätt........................... blir väl till att laga mat igen snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback